Vždy je dosť času na to, aby sa isté veci robili

photos-g715f4bd81_1280

Z čoho vzniká spokojnosť? Čo človek musí vo svojom živote mať, aby si povedal, že veci sú také, aké majú byť? Viete si to zodpovedať sami za seba? A akú odpoveď by ste dostali, keby ste sa na to spýtali školáka? 

Súčasná generácia detí má oveľa viac citových problémov, než predchádzajúce generácie. Mladí ľudia častejšie trpia osamelosťou a depresiami, sú impulzívnejší, nervóznejší, agresívnejší a majú väčšie sklony robiť si starosti ako ich rodičia. Nechcem to nafukovať, ale výskumy Ligy za duševné zdravie poukazujú na alarmujúce štatistiky. 

Detstvo a dospievanie sú kľúčové obdobia v živote. Práve vtedy sa vytvárajú emočné návyky, ktoré neskôr určujú smerovanie človeka. Citová výchova niektorých detí je ponechaná náhode. V tomto spočíva hrozba. Keď deťom neposkytneme dobrý základ, na ktorom by mohli ďalej rozvíjať svoju emocionálnu inteligenciu, nemôžeme očakávať, že si s nástrahami náročnej doby poradia. 

Sociológ Michal Vašečka to vystihol: „Škola môže osobnosť len rozvíjať, ona ju samotnú nevytvorí.“ Zároveň, v školách pretrváva prístup, ktorý opísal Seth Godin: „Ak odovzdáte sloh s dokonalou gramatikou, bežný učiteľ vás ohodnotí na výbornú. Kontroluje, či viete, kde sa píše tvrdé a mäkké ‚i‘ a či používate spisovné slová. Či ho váš príbeh dojal, nie je pre neho podstatné. Takto škola potláča tvorivosť.“ Dodávam, že aj emočnú otvorenosť a transparentnosť. 

Čo všetko by mohli rodičia aj školy robiť, aby vychovávali celistvého človeka? Čo sa dá podniknúť na to, aby v triedach dochádzalo k spájaniu intelektu a emócií? Skúsenosti mi ukazujú, že deti treba odbremeňovať od toho, aby boli svedkami nezvládnutých životov dospelých, za ktorých potom svojsky preberajú zodpovednosť. 

Áno, sme preťažení, unavení, frustrovaní… to nás však neospravedlňuje, že ideme zlým príkladom a mnohé problémy ignorujeme, neriešime konflikty, otvorene nekomunikujeme, neregulujeme svoje emócie, nezvládame stres a nestaráme sa o svoje fyzické a mentálne zdravie.

Udržiavať zdravý mozog a vyrovnané emočné prežívanie spočíva v zásadách, ktoré keď praktizujeme my, deti sa pridajú. Sú prosté a účinné:

  1. Dostatočne spať.
  2. Limitovať pobyt v online svete.
  3. Pravidelne sa hýbať.
  4. Dobre sa stravovať.
  5. Vyhýbať sa drogám a alkoholu.
  6. Čítať každý deň.
  7. Redukovať stres a dbať na psychohygienu.
  8. Pestovať si záujmy.
  9. Starať sa o vzťahy.
  10. Praktizovať vďačnosť a súcit. 

Zredukované: namiesto rozčuľovania sa, kritizovania a lamentovania robiť správne veci.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Prešla som jednu etapu životnej cesty bez toho, aby som sa „hlbšie“ pozerala do svojho srdca. A hoci sa mi naplnil detský sen a roky som pôsobila ako publicistka, moje pravé poslanie je v pomáhajúcej profesii. Môj osobný zmysel života „prehovoril“ presvedčivo a zanietene, keď som objavila koučovanie. Teraz som šťastná, že môžem „hľadajúcich“ sprevádzať na ceste za otvorením brány do vlastného vnútra, aby si zodpovedali, kým sú, čo v nich je a kam chcú smerovať.
Mgr. Janette Šimková
akreditovaná koučka